يهدف هذا المقياس إلى توضيح ماهية التربية وبصفة خاصة لدى علماء التربية القدامى وتبيان أنواع دراسات التربية وتعريف الطالب بعلاقة التربية بمختلف العلوم الانسانية والاجتماعية

يهدف هذا المساق العلمي الى تعريف طالب السنة اولى علوم اجتماعية  بمجال الارطفونيا على اعتباره تخصص من تخصصات علم النفس  من خلال تناول ماهيته ، علاقته بالعلوم الاخرى ، مجالات ممارسته ،كما يسمح له بالتعرف على اهم الاضطرابات العضوية والوظيفية التي تخص أساسا جهاز النطق وبقية الاجهزة التي تتدخل في عملية الكلام والتخاطب .

عنوان الليسانس: علم الاجتماع العام

السداسي الثاني

المقياس: تيارات فكرية  كبرى

الرصيد: 05

المعامل : 02

الحجم الساعي 45 ساعة

الحجم الساعي الأسبوعي: 1 ساعة و 30 دقيقة ( محاضرة )

موجه الى طلبة سنة أولى جذع مشترك علوم اجتماعية

أهداف المقياس :

تمكين الطالب من فحص المنطلقات النظرية للبحوث والدراسات الإنسانية والاجتماعية

ادراك المحددات الأساسية للمواقف الفكرية  تنوعه

القدرة على تصنيف المواقف الفكرية

القدرة على نقد المواقف وأسسها النظرية

القدرة على استنباط الموجهات المضمرة والمعلنة في البحوث والدراسات


Bachelor's degree: General Sociology

Second hexagram

Scale: major intellectual currents

Balance: 05

Factor: 02

Hourly volume is 45 hours

Weekly hourly volume: 1 hour and 30 minutes (directed work)

Directed to first-year students in the common core of social sciences

Standard objectives:

Enabling the student to examine the theoretical starting points of human and social research and studies

Understanding the basic determinants of intellectual positions and their diversity

The ability to classify intellectual positions

The ability to criticize positions and their theoretical foundations

The ability to extract implicit and stated guidelines in research and studies


 مقرر مقياس مجتمع المعلومات ، موجه لطلبة الجذع المشترك للسنة أولى علوم اجتماعية 

 مقرر مقياس مجتمع المعلومات ، موجه لطلبة الجذع المشترك للسنة أولى علوم اجتماعية 

Documentary research is one of the most important strategies that the researcher follows in collecting reliable information، to understand and study a specific topic or phenomenon based on a set of available data, but the lack of data affects the research framing .and the credibility of information also doubts and detracts the value of the research and its results. Documentary research, as it was conducted accurately, contributes to the development of the research, and the knowledge of the findings of the researchers in the field of research. The research objectives of the documentary research scale are: Defining students to the general concept of documentary research and its traditional and digital methods. Introducing students to the documentary research strategies and find out how to slect information as well as the analysis of document. Introducing students to referencing in ordre to avoid plajiarism. Keywords: research, documentary, intellectual vessels, reference vessels
module program:

1. A conceptual introduction to documentary research

2. Searching for information: its concept and methods

3. Objectives of searching for information

4. Obstacles to searching for information

5. Searching for information: its techniques and tools

6. Historical development of bibliographic tools

7. Documentary needs:

- Documentary research sources

- Control (mastery) in its use

- Scheme for formulating documentary requirements

Levels of documentary needs

8. Types of sources and reference vessels

9. Principles and rules of documentary research

10. Documentary research methods and strategies

11. Evaluating and sorting the search results

12. Methods and rules of referential marginalization

برنامج الاعمال الموجهة في مقياس مدخل للارطفونيا.

1-معنى الارطفونيا.

2-تاريخ علم الارطفونيا.

3-علاقة الارطفونيا بالعلوم الاخرى.

4-ميادين الارطفونيا.

5-الجهاز الصوتي عند الانسان ، و الجهاز السمعي (فيزيولوجيا و وظيفيا).

6-اضطرابات  النطق والكلام.

7-الاضطرابات الحسية(الاعاقات الجسمية و السمعية و الذهنية) و اضطراب الكلام.

8-التكوين الارطفوني في الجزائر .

9-واقع عمل الارطفوني في الجزائر.

10- التشخيص الارطفوني .وعملية التكفل بذوي الاحتياجات الخاصة.