The objective of this course is to study some aspects of the French language. To simplify and make the course more interesting, the course will use a contrastive method where the presence of English along with French will ensure better results.

 Les TICs représentent les Technologies de l'Information et de la Communication. Elles recouvrent les outils et produits numériques pouvant être utilisés dans plusieurs domaines et disciplines. Ce cours met en évidence les principes importants des TICs ainsi que ses outils.

 

 

 

 

 

1 مدخل إلى النقد العربي الحديث 1 إرهاصات النقد العربي الحديث

2 مدخل إلى النقد العربي الحديث 2 مرجعيات النقد العربي الحديث

3 النقد الإحيائي حسين المرصفي

4 إرهاصات التجديد في النقد الحديث رمضان حم ود

5 جماعة الديوان نصوص جماعة الديوان

6 جماعة أبولو نصوص جماعة أبولو

7 جماعة ال ا مقرر النقد الحديث

ربطة القلمية نصوص جماعة ال ا ربطة القلمية

8 النقد التاريخي طه حسين، شوقي ضيف...

9 النقد الاجتماعي سلامة موسى

10 النقد النفسي النويهي، مصطفى سويف،العقاد...

11 النقد الواقعي محمد مندور/

12 النقد الجديد نص لرشاد رشدي/ ...

13 القضايا النقدية 1 الصدق الفني/ الخيال/الجنس الأدبي ...

14 القضايا النقدية 2 النقد الحديث بين النظري و التطبيق

 

بعض المراجع

الوسيلة للمرصفي

الديوان للعقاد والمازني

البحث عن المنهج في النقد العربي الحديث سيد البحراوي

مدخل إلى النقد العربي الحديث محمد حسن عبد الله

النقد الأدبي الحديث  محمد غنيمي هلال

المنهج النفسي في النقد  العربي الحديث أحمد حيدوش

النقد والنقاد المعاصرون محمد مندور

مناهج النقد المعاصر يوسف وغليسي

كل المراجغ المتعلقة بمناهج النقد السياقي

بعض المواقع  الالكترونية

 

 

 

 

 

 

 

 


This course aims at improving the students’ listening and speaking skills, throughout intensive listening to native speakers of the English language. In addition to listening exercises, students are expected to prepare weekly home works as a training of speaking, in order to encourage them speak English in front of the whole class. 

The course is structured in form activities which target their speaking, reading and listening skills. Little printed handouts are used, students should take notes.

 


L’étudiant  sera capable à la fin de cet enseignement de :

 

-            Comprendre des textes informatifs, descriptifs, de divulgation, d'auteur.

-            Comprendre les idées principales d'un texte.

-           Identifier des informations précises dans plusieurs documents. 

-            Comprendre les sentiments et opinions exprimées.

-            Comprendre la description d'évènements. 

-            Comprendre pour résumer. 

-            Dégager des informations utiles pour accomplir une tâche