The objectives of the first semester vary according to students’ needs. Learners are introduces with different tips of using thesaurus and dictionaries, then the roles and functions of punctuation marks, after that they differ between parts of a sentence from the phrase to the four types of sentences. Regarding this, students learn how to write using different sentence types and avoid choppy sentences as well as long ones. Through this, learners will know the different rules of wordiness and parallelism.

     The objectives cover writing different types of paragraphs and use linking transitional words and phrases. At last they learn how to write good introduction and conclusion. In addition, students will discover how to write effective paragraph types like descriptive, process, opinion, comparison/ contrast paragraphs


    تتضمن  هذه المطبوعة البيداغوجية مجموعة من المحاضرات  في مقياس " استراتيجيات الاتصال" الموجه لطلبة السنة  الثالثة ، تخصص اتصال. تهدف هذه المحاضرات إلى  تلقين الطالب مختلف المعارف المتعلقة بكيفية إعداد استراتيجية اتصالية فعالة للمؤسسة، كما نها تتطرق إلى مجموعة من المحاور التي  تندرج كلها ضمن المتطلبات المعرفية لهذا المقياس ، حيث تتطرق  بالدرجة الأولى إلى المؤسسة كإطار عام لاستراتيجية الاتصال ، و كذا إلى مفاهيم مهمة في الاتصال التنظيمي ، حيث أن اطلاع الطالب على هذه المفاهيم و المعطيات التنظيمية سيمكنه من التحكم في عملية التشخيص الاتصالي التي تعتبر أساس إعداد استراتيجية فعالة للمؤسسة، كما أن إعداد خطة أتصالي يتطلب بالضرورة الالمام بكافة المعلومات عن المحيط الداخلي و الخارجي للمؤسسة. انطلاقا من هذا الطرح تم إعداد هذه المحاضرات و تقديمها بطريقة منطقية و متلاحمة بما يخدم أهداف المقياس و التخصص بصفة عامة، و بما يضمن للطالب الحصول على رؤية شاملة  لمقياس مهم، يتميز بتشعب مواضيعه و منطلقاته الفكرية و التنظيمية.